Pohľad na Kojšov z Folkmarskej skaly
Pohľad na Kojšov z Folkmarskej skaly Zatvoriť

Túra Folkmarská skala – okruh z Kojšova

Niekoľkokrát odkladanú túru na Folkmarskú skalu sa nám konečne podarilo uskutočniť. Vedeli sme, že je to krátky výlet, a tak sme na to potrebovali "lenivý" deň, kedy sa nám nechcelo chodiť veľa a ďaleko. Kojšov je trištvrte hodinky cesty autom, aj keď je pravda, že vďaka niekoľkým prenosným semaforom, ktorými je cesta okolo Margecian posiata, to bolo trošku dlhšie. Každopádne niečo pred deviatou začíname pri kojšovskom obecnom úrade.

1 deň
jar – 27.05.2023
Slovenské rudohorie - Volovské vrchy
studnička pri Reke, studnička Tri kamienky (pod Turniskami)
Margecany (vlak, bus) - Kojšov (bus, parkovanie v centre pri obecnom úrade)
» č.233 Slovenský kras, Sloven… (1:100.000)
» č.1109 Spiš, Levočské vrchy (1:50.000)

Kojšov – Pod Turniskami – Turniská – Červená skala – sedlo Zemičky – Folkmarská skala – sedlo Zemičky - Kojšov

Kojšov

Na parkovisku s miestom pre štyri autá ostáva ešte jedno voľné - ako pre nás. Parkujeme a vyberáme sa po žltej značke, ktorá vedie asfaltovou cestou von z dediny. Prechádzame popri miestnych domoch a priemyselnej hale, kde sa aj v sobotu pracuje. Opúšťame dedinu a spoločnosť nám ostáva robiť iba miestny potôčik. Onedlho ho prekračujeme jednoduchým dreveným mostom, ktorý nás zavedie na lúku, kde sa nachádza altánok a posedenie okolo ohniska, ale aj chatka či salaš.

Je krásny jarný deň. Presne taký, keď je už teplo, ale vzduch ešte nie je úplne zohriaty. Pomaly kráčame. Kontrast medzi slnečnými lúčmi, ktoré na nás svietia a chladnou mokrou trávou, ktorá vám zmočí nohy, mám rád. Idylku nenarušuje ani to, že ich máme popŕhlené od žihľavy.

Pri takomto krásnom čase sa človek ľahko zamyslí a zarozpráva, a tak už takmer tradične zídeme zo značky, ktorá sa odpojila od potoka a začala stúpať, no my sme ďalej kráčali popri ňom. Veľmi sa tým nedáme vyrušovať, veď hádam sa niekde napojíme späť.

Po pár minútach nám cestu zatarasí terén, a tak sa vyberieme strmým, nie veľmi hustým lesom hore. Netrvá to dlho a sme spať na cestičke. Na strome opäť vidíme svietiť namaľovanú žltú značku. Cesta ďalej vedie nerovným terénom s hustým lístím, tu a tam zataraseným popadanými stromami.

Prichádzame k veľkému bahnisku, ktoré musíme zoširoka obchádzať a následne sa cez jeho okraj vracať k rázcestníku. Ten nám určí smer, ktorým sa máme vydať, ale vzhľadom na zarastený a blatistý les sa nám značka už druhýkrát v dnešné ráno stratí. A nebude to poslednýkrát. Po troche blúdenia opäť nájdeme smer a dôjdeme k spadnutej tabuli Turniská.

Turniská

Turniská je oblasť skalných útvarov, stien či brál v oblasti Murovanej skaly. Po pár krokoch to celé vidíme. Mohutné, vysoké biele skaly. Odvšadiaľ počujeme hlasy, pravdepodobne lezcov. Obchádzame skalné útvary, až dôjdeme k schodom, ktoré vedú ku krásnej klenbe. Skalná klenba tvorí malú jaskynku, poskytla by tiež úkryt pred zlým počasím. Trošku sa rozhliadneme, je to tu naozaj pekné. Na jednej strane je ohnisko a nad ním čierny obhorený strop. Pobehuje tu aj myška, asi hľadá svojho kamaráta, ktorého neskôr vidíme, bohužiaľ bez známok života.

Náš plán je dôjsť po zelenej značke k rázcestníku Červená skala. Značka nás vedie tak, že obchádzame skaliská po pravej strane. Stretávame lezcov, ktorých hlasy sme počuli a pokračujeme cez zhusťujúci sa porast, až dôjdeme do bodu, kedy sa ďalej nedá pokračovať. Hľadáme vychodené chodníčky či priechody húštinami, ale nič nenachádzame, a tak sa radšej vraciame. Značky nás vedú späť, takže to vyzerá, že sme išli dobre, ale teraz to skúsime druhou stranou.

Skaliská tentokrát obchádzame zľava, teda máme ich po pravej strane. Opäť stretávame niekoľko skupín lezcov. Obídeme skaly a pustíme sa stredom riedkeho lesa smerom, kde by sme snáď mali natrafiť na zelenú značku, čo sa nám aj po pár minútach podarí. Stúpame prudkým kopcom, tentoraz v hustom lese. Sme tu úplne sami, hromada lístia nám šuští pod nohami.

Vychádzame z lesa, no cesta sa vzápätí opäť stáča šikanou pomedzi stromy. Aj táto cesta nás ale zavedie do húštiny, cez ktorú sa nedá pokračovať, a tak sa vraciame spať a kontrolujeme trasu. Značky aj mapa nám hovoria, že ideme správne, tak to skúšame na druhý raz, ale opäť končíme v húštine lesa. Nič sa nedá robiť, a tak sa inštinktívne predierame smerom, ktorým máme ísť, až natrafíme na značku.

Cestička vychádza z hustého lesa a vedie pekne pomedzi stromy. Dúfame, že toto bolo posledné dnešné blúdenie. To nám potvrdí aj oproti idúci pán, ktorý hovorí, že najhoršie máme za sebou. O pár minút prichádzame k sedlu Zemičky.

Folkmarská skala

Zo sedla je to len pol hodinka prudko hore. Pár dôchodcov náš púšťa pred seba, predsa len, asi tam budeme rýchlejšie. Po prudkom stúpaní prichádzame po 20 minútach na peknú zelenú horskú lúku posiatu stromami.

Ešte pred samotnou Folkmarskou skalou sa nachádza menší výbežok s peknými výhľadmi na Kojšov, Volovské vrchy, ale aj Slovenský raj či ďalekú Kráľovu hoľu. Pokocháme sa a ideme ďalej za dnešným cieľom. Po 5 minútach sme na Folkmarskej skale. Nachádza sa tu zopár turistov, ktorí práve odchádzajú a ostáva tu okrem nás len jedna dvojica.

Folkmarská skala ponúka krásne výhľady na celé okolie. V diaľke v opare vidíme Vysoké aj Nízke Tatry. Bližšie je Spišský hrad či najvyššie vrchy Braniska, a to Sľubica a Smrekovica. Vidíme tiež Kojšovskú hoľu. Pri krásnych výhľadoch si oddýchneme a späť na sedlo Zemičky sa vrátime rovnakou trasou.

Zo sedla je to späť do Kojšova pol hodinka príjemným lesom a následne lúkou, kde sa ešte poslednýkrát pokocháme výhľadom na náš dnešný ciel, vysoko sa týčiacu Folkmarskú skalu.

Príjemná túra s trošku chaotickým značením v oblasti Murovanej skaly. Na Folkmarskú skalu sa dá dostať aj priamo po žltej rovno z Kojšova, ale radšej si vyberáme okružné túry, aby sme nešli rovnakú cestu dvakrát. Folkmarská skala ponúka nádherné výhľady do okolia a určite sa ju preto v dobrom počasí oplatí navštíviť. Zoskupenie skalných veží Turniská je miesto využívané hlavne skalolezcami, ale aj bežný turista si tam príde na svoje a môže sa pokochať zoskupením skalných veží a brál či krásou Turniskej klenby.