Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Vlak pred obcou Puchberg am Schneeberg. Foto – Ľubo Mäkký
Vlak pred obcou Puchberg am Schneeberg. Foto – Ľubo Mäkký Zatvoriť

Rada Ako chodiť vlakom do Álp na Schneeberg, do Raxalpe i pod Hochwechsel z Bratislavy (návod)

Pre Bratislavčanov sú Alpy najbližšie veľhory. To platí, aj pokiaľ sa rozhodnete využiť verejnú dopravu. K Schneebergu, na Raxalpe aj pod Hochwechsel sa dá vlakom dopraviť veľmi pohodlne, pomerne rýchlo a za dobrú cenu. Prinášame praktický návod, ako na to.

Destinácie – kam sa vieme dostať

Prvé poriadne alpské výbežky sú dostupné vlakom za 2,5 až 3 hodiny a spiatočná cesta aktuálne vyjde už od 30,- €. V závislosti od naplánovanej túry, “poslednú míľu” obsluhujú miestne autobusy s dokonale vyladenou nadväznosťou. Pre vizuálny prehľad si pozri priloženú mapku.

  • Schneeberg – vašou konečnou stanicou bude Puchberg am Schneeberg pre prístup zo severovýchodu, prípadne Payerbach-Reichenau z juhovýchodu. Naplánovať si tak viete aj prechod krížom cez ikonickú dvojtisícovku. Hlavne pre deti a seniorov je zaujímavá zubačka Salamander.

  • Raxalpe – rozsiahly vápencový masív s množstvom výstupových trás, vrátane lanovky a atraktívnych ferrát. Najdostupnejší zo stanice Payerbach-Reichenau, plus pár minút jazdy nadväzným autobusom.

  • Stuhleck – dobre známe lyžiarske stredisko, ale aj "Mekka" bratislavského skialpinizmu. Železnica nás sem privezie do stanice Spital am Semmering.

    [ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

  • Hohe Wand – impozantný vápencový útes, ktorého steny lákajú hlavne lezcov a milovníkov ferrát. Ak sa tu chceme vyblbnúť, na lokálke z Viedenského Nového Mesta (Wiener Neustadt) do Puchbergu treba vyskočiť na zastávke Unterhöflein.

  • Hochwechsel – v neposlednom rade, krásny kopec s fatranským pocitom, vyhľadávaný najmä horskými cyklistami. Pre prístup hľadáme stanicu Aspang-Markt, pri ideálnom spojení tu vieme byť za 2.15 h.

Foto – Matúš Morong
Foto – Matúš Morong

Dostupnosť – všeobecný prehľad

Základná výhoda hlavných miest: spojenie Bratislava - Viedeň a ďalej všetkými smermi je frekventované a spoľahlivé. Severná trasa cez Marchegg je v rekonštrukcii, prebieha elektrifikácia, pripravuje sa zdvojkoľajnenie. Preto je naším východiskom stanica Bratislava-Petržalka, odkiaľ prúdia vlaky na Viedeň južnou trasou. Cez víkend v hodinovom takte, v pracovných dňoch ráno dokonca každú polhodinu. Až do koncovej stanice v podhorí Álp sa vieme dostať buď priamo, alebo s jedným, maximálne s dvomi prestupmi.

Priame spojenie – víkendový REX 7788 / 7797

Alpy priamo a na otočku, aj bez auta? Ak je to naša prvá expedícia vlakom do Álp, určite začneme takto.

V aktuálnom grafikone štátneho prepravcu ZSSK všetky regionálne expresy (REX) končia na viedenskej centrálnej stanici (Wien, Hauptbahnhof), až na jeden spoj. Tým je víkendový REX 7788 s odchodom v ideálnom čase 06.11 zo stanice Bratislava-Petržalka. Konečnou stanicou je podhorské mestečko Mürzzuschlag s príchodom o 9.12, pričom pre turistov je najzaujímavejšia medzistanica Payerbach-Reichenau (8:27) na úpätí masívov Schneeberg a Raxalpe. Lyžiarov a skialpinistov obslúži zastávka Spital am Semmering (9.05), priamo pod strediskom Stuhleck. Spiatočný vlak s označením REX 7797 odchádza z Mürzzuschlagu o 16.58, s príchodom do Petržalky o 19.44. ZSSK v ňom poskytujú službu prepravy bicyklov. Lyže preváža zdarma v rámci štandardnej batožiny.

Ani prestupov sa netreba báť

Ak potrebujeme vyraziť skôr alebo počas pracovného dňa, prestupnou stanicou je typicky Wien, Hbf. Po vystúpení z REX, štandardne na nástupišti 4, treba prejsť rozľahlou staničnou budovou na nástupište Südtiroler platz (asi 5 minút chôdze), odkiaľ odchádzajú všetky vlaky smerom na juh do všetkých alpských destinácii. Stačí sledovať šípky a tabule, nestratíme sa a stihneme si dokúpiť občerstvenie na cestu.

V závislosti od nášho konečného cieľa cestujeme z Viedne priamo, prípadne s druhým prestupom vo Wiener Neustadt (Viedenské Nové Mesto). Tu sa južná radiála rozvetvuje do všetkých možných destinácii.

Tip aj na pracovný deň – RJX 160

Mojim obľúbeným spojom v týždni, na otočku, je Railjet Xpress, ktorý denne pendluje medzi Bratislavou a Zürichom. Odjazd má o 6.08 z Hlavnej stanice, naberie ma na Novom Meste (6.16) a za Petržalkou (6.32) stojí až vo Viedni, kde naň ideálne nadväzuje R2213 do Payerbachu.

Pár tipov:

  • Z RJX 160 odporúčam prestúpiť až o stanicu ďalej, na menšej zastávke Wien, Meidling, kde stačí prejsť na vedľajšie nástupište a v podchode kúpiť čerstvé pečivo.

  • Pred stanicou Payerbach-Reichenau nás bude čakať bus 341 na posledných pár kilometrov k všetkých podstatným štartovacím bodom v doline Höllental - smerom na Schneeberg aj Rax. Stačí sledovať dôchodcov s batôžkami.

  • Spiatočná cesta vedie rovnakými spojmi, len reverzne. Domov sa dá vrátiť mnohými možnosťami až do neskorého večera. Ako si nájsť spoje? Čítaj ďalej nižšie.

  • RJX 160 sa dá pekne využiť aj na dlhšiu expedíciu hlboko do srdca Álp. Expresný vlak obsluhuje Salzburg, Innsbruck, Ötztal, St. Anton am Arlberg - a to denne a za relatívne fajn cenu. Aj o tom viac nižšie.

Lístky – kde a ako?

Cestujeme síce za hranice, ale lístok na celú trasu, aj s prestupmi si kúpime najvýhodnejšie priamo od nášho ZSSK prepravcu. Na všetky spomenuté spoje sa vzťahuje ponuka EUROPA EXPRES. Osobne si roky kupujem lístky len online, v digitálnej podobe - buď cez natívnu mobilnú appku Ideme vlakom, alebo webovú aplikáciu predaj.zssk.sk.

Veľmi podobné podmienky ponúka aj rakúsky dopravca ÖBB cez svoju rovnomennú mobilnú appku a webovú aplikáciu shop.oebbtickets.at. Najvýhodnejšia cena cca 30,- € za spiatočnú cestu je ponúkaná na konkrétny spoj. Pokiaľ potrebujeme byť flexibilní, môžeme si zakúpiť “Tageskarte” za približne dvojnásobok. Všeobecne sa oplatí sledovať rôzne akcie a zľavy a nakupovať lístky v predstihu aspoň 3 - 5 dní. Dá sa aj zo dňa na deň, ale cena môže byť vyššia. Ak plánujete cyklotúru, určite si zaistite ešte skôr - kapacita prepravy bicyklov je stále veľmi obmedzená.

Spoje na rakúskej strane, najmä nadväzujúce autobusy si vyhľadávam cez Scottyho. Mobilná appka ÖBB Scotty pozná všetky vlaky aj autobusy, prehľadne zobrazí ich trasy, nadväzné spoje, meškanie, dokonca aktuálnu polohu na mape. Jej webová verzia je na fahrplan.oebb.at.

Turistická sezóna v spomínaných destináciách trvá od začiatku mája do konca októbra. Mimo nej sú často aj spoje obmedzené, najmä autobusy. No v lyžiarskej sezóne zvykne pribudnúť ďalšia alternatíva v podobe skibusu z Bratislavy priamo pod Stuhleck a späť. Táto možnosť býva ešte praktickejšia ako spomínaný priamy vlak.

Plusy a mínusy

Aj bez ohľadu na ekologický faktor je cesta vlakom na turistiku veľmi racionálnou voľbou. Samozrejme, nie vždy a nie kamkoľvek. Nočný vlak do Štrby alebo ďalej na východ je pre mňa ohromne praktický, kým cestovať na juh stredného Slovenska verejnou dopravou je čistý masochizmus. Do Álp jazdíme občas autom, občas idem vlakom, tak si trúfam zhodnotiť obe možnosti ako porovnateľné.

Výhody

  • Hodiny, strávené vo vlaku sa dajú využiť - či už len na relax, alebo rôzne hobby, štúdium aj prácu. Oproti tomu, po namáhavej túre môže byť šoférovanie vyčerpávajúce.

  • Zapojenie verejnej dopravy otvára nové možnosti trás, ktoré nemusí byť nutné zokruhovať na rovnaké parkovisko.

  • Iste je to len subjektívne, ale od malička sa vo vlakoch cítim dobre - pohodlnejšie, bezpečnejšie, ekologicky. Rád cez veľké okná sledujem krajinu. Deti to baví tiež. A po riadnej túre nejedno pivko len tak zasyčí.

  • V prípade Rakúska nevyčerpateľné neprebádané končiny, kde sú turisti roztratení a nehrozia žiadne davy.

Nevýhody

  • Verejnou dopravou sa nedá dostať všade a netreba sa o to ani nasilu pokúšať. Kostrbatý, nepraktický spoj môže pokaziť dojem z celého výletu.

  • Meškania a výluky. Čím viac prestupov, tým väčšie riziko neočakávanej komplikácie. Treba mať v zálohe akceptovateľný plán B a schopnosť improvizácie. Kde plán B nie je možný, do toho radšej nejdem. Na druhej strane, aj zúfalý stop sa môže otočiť na celkom milý zážitok.

  • V prípade Rakúska jazyková bariéra, ale aspoň so základnou angličtinou to nie je problém.

Vidíme sa vo vlaku!

Fotogaléria k článku

Najnovšie