Jelenia hora, v diaľke Plavecký hrad a Pohanská, február 2021
Jelenia hora, v diaľke Plavecký hrad a Pohanská, február 2021 Zatvoriť

Túra Starý plášť cez Jeleniu horu a Čiernu skalu

Alebo okruh z Plaveckého Mikuláša cez vápence pripomínajúce zábery z “Vinetuoviek”. S pokračovaním cez krasové závrty a po hranici prírodnej rezervácie Čierna skala. Taktiež nevynecháme skalky Kršlenice. Okruh podnikneme v strede zimy a na jej konci, avšak bez snehu. Absolvujeme dva varianty. V druhom pre pestrosť zameníme Jeleniu horu za voľne prístupnú jaskyňu Deravá skala.

1 deň
zima – 2024
Malé Karpaty (CHKO Malé Karpatyň
Kaplnka Lurdskej Panny Márie - studnička za Plaveckým Mikulášom, Dračia studnička
Malacky (vlak, bus) - Plavecký Mikuláš (bus)
» č.1079 Malé Karpaty, Červ. Ka… (1:50.000)

Plavecký Mikuláš - Pod Jeleňou horou - Javorinka - Kubašová - Starý plášť - Polámané - Čierna skala - Pod Čiernou skalou - Kršlenica - Dubový vŕšok - Plavecký Mikuláš

Jelenia hora - Javorinka

V Plaveckom Mikuláši nasledujeme žltú turistickú značku vedúcu do sedla Báborská. Prechádzame poliami. Napokon, keď sa priblížime k lesu, odbočíme vľavo a začíname prudko stúpať. Tentokrát už zeleným značením. Je to niekoľko rokov, čo nové značenie vedie na Jeleniu horu. Po chvíli borovicový les ostáva po ľavici a nám sa z brál otvára ničím nerušený výhľad na Plavecký hrad pod vrchom Pohanská s dávnym hradiskom. Stúpanie končí na vŕšku Javorinka. V jeho blízkosti je osadená lavička, nebude dnes jediná. Opodiaľ je poľovnícky posed. Z holiny sú výhľady na Kršlenicu. Rozpoznávame malokarpatské sedemstovky ako Veterlín, Čelo a medzi nimi za ďalším hrebeňom samotné Záruby.

Starý plášť

Začíname klesať, pripájame sa na široký chodník. Vľavo vidíme malý skalný útvar. Pohľad do mapy prezrádza, že tu niekde by mala byť jaskyňka Javorinka. Krátkym prieskumom zisťujeme, že ide o dieru pre tri osoby. Neskôr sa pripájame na asfaltku vedúcu až na Amonovu lúku. Avšak dnes k nej nepôjdeme. Ideme opačným smerom. Pod Kubašovou, kde červený chodník prekračuje potok smerom k horárni a bývalému Pálfiovskému zámočku Mon Repos, ho opúšťame a vydávame sa pravým úbočím doliny do prudšieho stúpania. V sedle vchádzame na lesný chodníček, na ktorý upozorňuje nenápadná šípka na strome.

Teraz popri starom javore lesnom prudko naberáme výškové metre. Skaly obchádzame z ľavej strany, chodník jasne ukazuje smer až k lavičke. Sme na Starom plášti. Jeho výška 644 m nie je nijak oslnivá, avšak výhľad na Vysokú či Skalnatú v diaľke, ale hlavne na Geldek a Jelenec, poteší nejedného turistu. Je sobota, tu ľudoprázdno, asi zatiaľ najväčší bonus prechádzky. Prechádzame celý hrebeň. V najvyššom mieste je geodetická tyč a pätník z tridsiatych rokov.

Starý plášť - Polámané - Čierna skala

Klesaním opúšťame Starý plášť. Kde-tu sa tlačia snežienky a medvedí cesnak. Míňame bezmennú skalu, opodiaľ nachádzame priamo pri chodníku dva krasové závrty so sondou. Pozorný pohľad do lesa prezrádza, že jám tu môže byť viac. Ešte kúsok sledujeme chodník, avšak neskôr pokračujeme krížom ku kóte 570 m. Je tu pätník a staré chotárne hranice v podobe malej “pyramídky” z kameňov. Mohli by sme sa napojiť na chodník, ale pokračujeme od jednej “pyramídky” k druhej a potom k ďalšej a ďalšej. Dovedú nás k poľu kamenia, za ktorým začína chodníček.

V mape si overujeme, že ideme po hranici PR Čierna skala. Hranicu tvorí nenápadný hrebienok, pričom prudký zráz je smerom k obci Lošonec. Neskôr sa nám do cesty stavia veľká osamotená skala menom Polámané (612 m). S minimálnym zapojením rúk sa ľahko dostávame na vrchol. Výhľad sa nekoná, koruny stromov sú nad nami. Kto chce, môže skalu obísť. Medzi statnými bukmi vykukuje masív Čiernej skaly. Napokon sa pripájame k žltej značke z chatárskej osady Jahodník.

Čierna skala - Kršlenica

Značka nás vedie ku skalnému hrebienku. Kde tu obchádzame pokrútené javory a duby. Vápenec dodáva výstupu krajinársky hodnotnejší nádych, ako bude neskôr samotný zostup ku Kršlenici. Kochajúc sa čoskoro stojíme na turistickom vrchole. Výhľady sú na prejdený Starý plášť, medzi stromami presvitá Polámané. Oproti je Geldek s Jelencom. Pod nami Lošonec a v diaľavách Zobor. Odhadujeme Strážovské vrchy, Považský Inovec? Možno. Oproti turistickému smerovníku si fotíme tunajšiu klasiku v podobe skalného okna.

Žltou pokračujeme vysokým lesom. Križujeme sa so zvážnicou a červenou značkou spájajúcou hrad Ostrý Kameň s horárňou Mon Repos. Po chvíli sa blížime k lúke na Kršlenici. Vpravo v borovicovom hájiku je lokálne najvyššie miesto patriace k oblastnému turistickému odznaku KST - OTO 24 vrcholov Malých Karpát. V mapách je označované aj ako Dubový vŕšok (505 m). Zo skál samotnej Kršlenice je výhľad na prejdenú Jeleniu horu s Javorinkou či Pohanskú a Plavecký hrad. Čarovne pôsobí klesajúci hrebeň Kršlenice pri západe Slnka. Vraciame sa späť do lesa a prudkým zostupom medzi starodávne buky klesáme do Plaveckého Mikuláša.

Deravá skala - Mokrá dolina

(trasa)

Tentokrát nejdeme cez kopec, ale necháme sa viesť potokom cez Mokrú dolinu. V jej ústi je vodárenský zdroj a kaplnka. V týchto miestach míňame salamandru škvrnitú napriek tomu, že je iba druhá polovica februára, avšak mimoriadne teplého. Zvážnica je široká, asfaltová. Čoskoro prechádzame okolo upravenej studničky v mieste, ktorému sa hovorí Pri obrázku. Je tu tabuľka s povesťou o liečivosti jej vody a neskoršej strate jej účinkov.

Po chvíli máme po pravej strane v úbočí skalu s veľkou dierou. Sme správne pri Deravej skale. Jaskyňa je velikánska diera bez sintrovej výzdoby. Wikipedia uvádza, že má dĺžku 26 m a výšku 15 m. Jej priestory sú vytvorené na tektonickej pukline činnosťou podzemných vôd a rozšírené priesakovými vodami obohatenými o oxid uhličitý, ale aj mrazovým zvetrávaním. Tunajšie najstaršie archeologické nálezy pochádzajú z paleolitu.

Po návrate na cestu pokračujeme k ďalšej studničke pri Račom potoku. Mohli by sme ísť cez horáreň s ruinami (základmi) Pálfiovského zámočku Mon Repos, ale zostávame verní ceste. Pod Kubašovou sa stáčame vľavo a pokračujeme na Starý plášť ako v prvom prípade.