Vriace fórum

Diskusná téma K článku: Hnileckými vrchmi zo Švedlára do Gelnice

Prechod zo Švedlára do Gelnice som mal v pláne viac rokov. Realizáciu skomplikovali spoje a preto som sa k činu dostal až začiatkom tohto roku. V úvode ma prekvapila neexistujúca snehová pokrývka v Hnileckých vrchoch, s čím som so snežnicami na batohu skutočne nerátal a pre miestnych som pôsobil dosť exoticky. Či sa nakoniec zišli alebo nie, sa dozviete.

Pavel Forgáč , 5 reakcie

Celú trasu poznám no Šiklavu skalu som videl tak jedine z vlaku. Je to pekná oblasť. Akurát škoda tej nepodarenej zimy. Ty si vystihol aspoň to krátke mrazivé obdobie. Na Glamuse musela byť poriadna zima. Príde mi to ako mrazová lokalita. Aj v lete je tam celkom chladno.

Raz som spal pri chate čierny bocian pri potoku a večer som počul dačo revať hore v tých skalách a v noci sa potom niečo valilo dole k potoku. Išlo to priamo ku mne tak som musel zakričať nech to na mňa nestupi. Prešlo to kúsok okolo mňa a potom sa to s fučaním čľapkalo v potoku a bolo s tým ešte niečo menšie. Myslím, že to bola medvedica s mladými. Ale nesvietil som na ňu radšej baterkou.

Matobee

Pavel tvoj koment, na ktorý odpovedám mal tuším patriť do iného vlákna. Ale stane sa, pohodka.
Raz sa pri Šikľavke isto zastavíš keď pôjdeš okolo. Oplatí sa to vidieť. Podmienky boli veru fajn, potešilo tých pár cm snehu. Že aspoň vizuálne ako by pán Danko povedal. :-)

Sviežo veru bolo. Najväčšia zima sa mi zdala pri Šikľavej skale a na druhý deň boli dva „vrcholy“ pri chate Galmus a v Poráčskej doline bola tiež slušná mraznička aj keď som ňou šiel cez poludnie a popoludní.

Tak to si riadne strašidelné miesto na nocľah vybral. Aj s tým nočným zážitkom. Nie že by som nepoznal situáciu, keď sa ku mne niečo v noci blíži alebo rovno ma už aj zobudí a musím zakričať alebo tam niečo hodiť. Ale, keď si to aj identifikoval, asi by som mal dosť.

Pavel Forgáč

Asi som sa nechtiac preklikol do druhého fóra a už som si to nevšimol :D. Stane sa. Mal si aspoň nejakú celkom fajn zimnú túru. Ja som už v januári bol jedine na Vtáčniku ale to bolo nič moc. Našťastie v decembri som mal pár pekných prechádzok po snehu. Strašne biedna zima.

No už som po tom zážitku moc nenaspal do rána. Skôr to bolo už len také čakanie na svetlo. Ako nie som si istý úplne na 100%. Ale nič iné to byť ani nemohlo. Diviaky sa správajú trochu inak. A ešte po hodine kúpania sa v potoku sa to popri mne vracalo späť. Keby zasvietim baterkou tak zistím čo to je. Ale nechcel som provokovať keď ma nechali na pokoj.

Vladimir.

Obdobný nočný zážitok som mal aj ja minule leto. Tiež neviem čo To bolo. Asi diviak mamutích rozmerov. Bol z toho aspoň príbeh, čo som pridal pred týždňom do systému Hiking.

Matobee

Pavel biedna veru ale zas začala už v novembri. Kto zaváhal tak je zle. Ja som zas cez december nemal veľa voľna tak tiež som si až tak neprišiel na svoje. Január už bol na sneh slabí, ale zas mrazy celkom držali zo 3 týždne.

To sa aj mne stáva, že takto už veľmi nespím potom najmä ak ma niečo zobudí. Spomínam si takto pod Buchlovom ma atakoval nejaký lišiak alebo šakal. Až kým som ho netrafil skalou.

V tvojej situácii keby vidím niečo väčšie tak mám dosť. Ktovie či by som tam ja nezasvietil. Väčšinou rýchlo zasvietim, ale hlavne keď ma dačo zobudí. Keď to počujem dlhšie tak nie, len zakričím.
Urobil si asi najlepšie. :-)

Matobee

Vladimír tešíme sa na príbeh. Som zvedavý aj kde to bolo :-)

Martin knor , 1 reakcia

Z tohoto som nesiel ani meter, hoci vedla v Poraci som bol uz niekolko krat. Aj na Slovinskej skale som bol (kedze o nej Peto Novy pisal). Cestou na nu su paradne skalne okna.

Pred 2 tyzdnami som siel cez trochu vyssi kopec (1400 m) a az na vrchol som v pohode vysiel bez sneznic. No na zaveternej strane som sa preboril po stehna a aby som sa z jamy dokazal vyhrabat, musel som si dat sneznice. Nato som v nich tapkal asi 2 hodiny. Obcas po snehu, zvacsa po trave ci vetvickach. Blbo sa v snezniciach prekracovali vyvraty, ale bol som lenivy dat si ich dole. Nakoniec som ich mal tak zablatene a obsypane ihlicim, ze som si ich v doline v potoku musel umyt. Pritom zaciatkom zimy bolo snehu dost. Aj v tu spominanom Vtacniku som slapal na snezniciach, z Prochote...

Matobee

Martin tadiaľto veru nechodí veľa turistov a málo kto tadiaľto už prechádzal. Nie sú tu, aspoň na trase, nejaké veľké lákadlá. Aj keď les okolo určite niečo zaujímavé ukrýva.
Ale bol to príjemný úsek. Pohľady na Slovinskú Skalu aj pekné zmiešané lesy potešili. A na záver v okolí Gelnice by sa dala urobiť túra za prameňmi ako si to mimule vymyslel na Kysuciach. :-)
Nebola to až taká jednotvárna túra cez les ako som si predstavoval.

Lákali ma tieto kraje v januári som sem dva krát vyrazil. Druhý krát o čosi severnejšie.

Veru, kto nestihol sneh v decembri tak v januári zostali len oči pre plač. Ak
k rátame nižšie a stredné polohy. Dúfajme, že sa ešte dočkáme koncom februára dákeho snehu.

No vtedy sa ti zišli snežnice. Dobre, že si mal. Ja som ich tu veru trepal zbytočne.

Daulagiri , 2

Najprv si trošku rypnem :-) Myslím že ten úvod by už nemal byť v prvej osobe jednotného čísla podľa nových pravidiel či...? Čo sa týka železničných firiem sú tri: ŽSR, ZSSK (bez mäkčeňa) a Cargo. Ale to len tak aby reč nestála :o)

Čo sa článku týka, zvolil si totálne zabudnuté končiny, kvôli zalesneniu asi ani nie moc atraktívne pre väčšinu ľudí. S tým snehom je to veru túto zimu bieda, pod 1000 vlastne ani nie je. Tiež sa mi pár krát stalo že som snežnice preniesol na batohu.

Tento hrebeň som už pár krát okukával, ale ja by som chcel začať v Jaklovciach a pokračovať cez Bukovec a dať to ako dvojdňovku. No nemám to zatiaľ v najvyšších prioritách, uvidíme...

Čo sa týka verejnej dopravy, podľa mňa má už najlepšie časy za sebou. Za posledné roky bolo mnoho spojov zrušených a ja sa už napr. sem neviem ráno dostať.

Matobee

Správne Maťo, také sú nové pravidlá, ale trošku som zareberoval. A napadlo ma to až keď som napísal polovicu úvodu. Následne som špekuloval ako to urobiť, ale nič vhodnejšie som nevymyslel, tak som to dokončil. Ale verím, že nejde o "Svätý grál", ide o to aby sa to editorom lepšie verejne publikovalo skrz sociálne siete. A zas všetko sa tam nepublikuje.
Akurát dostanem možno čierny bod. :-)

Aj o tom delení železníc som počul, ale pred viac rokmi, keď sa realizovalo. A zabudol som naň. Platí však čo som napísal, že je fajn sa vyjadrovať presne a nelaikom to padne to oka ako by padlo aj mne z mojej profesnej oblasti.

Veru končiny sú to určite málo navštevované ako viacmenej celá Hnilecká dolina. Kým sa tam nevydá nejaký turista alebo klub tak veľa miestnych nestretneš. Predsa tu žije aj málo ludí a Rómovia sa po lesoch netúlajú, akurát v júli, auguste a septembri, keď dozrievajú plody a rastú huby.
Inak je to raj samotárov kým nejdeš cez spomenuté mesiace po trase SNP.
Tiež som špekuloval nad alternatívami trasy z Jakloviec alebo nejak inak, ale nakoniec som išiel takto.

Čo sa týka dopravy, myslím, že je to jasné tak ako vravíš. Vlaky do okrajových "slepých uličiek" sa už pravidelne neobnovia. Možno tak v letných mesiacoch. V prvom rade sa to neoplatilo už vtedy a v druhom horšom, chodí pre tento krok už polovica ľudí autom.
Museli si odvyknuť chodiť vlakmi a busmi, ktpré porušilia a hneď by určite znovu nechodili aj keby sa obnovia. Trvalo by zas pár rokov kým by si zvykli na menší luxus. Akurát ekologicky zmýšľajúci by do toho šli.

Sona

Tak ako pises, Mato. Uvod vo forme "uputavky" sa lahsie dava do basecampu, na socialne siete a pod. Ziadne cierne body samozrejme, ak to nevyjde :)

Pavel Forgáč , 1 reakcia

Po tomto hrebeni sa už pozerám dlhšie. Aj minulý rok som ním chcel ísť v rámci jednej dlhšej túry, ale kvôli zlým spojom domov som to potom stočil do Krompach. Je to škoda lebo zvyšok značiek tu mám celkom dobre pochodenych. Raz snáď príde čas aj na tento hrebeň.

Snežnice som tiež použil túto zimu len 2x a raz som ich len celý deň nosil :D. Biedna zima. A to vyzerala na začiatku tak nádejne. Na Vtáčniku je tak málo snehu že odkedy tam chodím tak tam tak málo nikdy nebolo. A to som si v decembri kúpil lyže :D. Asi to nebola dobrá investícia.

Matobee

Pavel niekedy doplníš aj tento prevažne lesný hrebienok. Celkom príjemná túra to bola.

Tak vravíš, že bieda so snehom aj v 1300 na Vtáčniku? Ja som tento rok zas vyššie veľmi nebol. Akurát v decembri na Ostrve a inak nad 1500 som už bol len na Krížnej. Vtedy bolo ešte dosť snehu takto vyššie ale do 1000 m je vlastne už takmer nič. Akurát ma prekvapila pred týždom info, že v Poloninách je meter, ale od akej výšky a kolko je nižšie neviem.

Snežnice som aj ja mal len 2 krát plus twnto krát na chrbte. Tak uvidíš ako s lyžami, ale myslím, že dačo ešte padne túto zimu. :)

Martin.d , 1 reakcia

Viem, že sa možno jedná o detail, ale Železnice Slovenskej Republiky ako píšeš v úvode článku, nemajú vôbec nič spoločné s osobnou vlakovou dopravou. Železnice SR sú len správca infraštruktúry, t.j. koľajnice, výhybky, návestidlá a zabezpečenie bezpečnej jazdy vlakov. Samotnú osobnú dopravu, teda kedy , kde , ako a či vôbec pôjde konkrétny vlak má na starosti úplne iná firma a to ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko)... :-) Ale je super, že ešte aj v dnešnej dobe sa nájdu ľudia, ktorí používajú na turistiku hromadnú dopravu. Tie končiny poznám aj ja, a každému , kto chce mať pokoj a kľud na horách, ich môžem len odporúčať. Škoda len, že všetko kazia nástupy v Hnileckej doline, kde sa človek proste nevyhne stretu s ,, miestnym špecifickým etnikom ,, ... A ,,najzaujímavejšia,, je cesta vláčikom , keď brehy Hnilca sú priam obsypané igelitmi a rôznym bordelom z osád, ktoré sa na vegetácii zachytia pri vyšších stavoch rieky. Táto dolina je smutným obrazom Slovenska a možno aj jeho budúcnosťou...žiaľ...

Matobee

Martin. d díky za spresňujúce info. Treba sa veru vyjadrovať presne. Súhlasím najmä v tejto dobe.
Delenie čo uvádzaš už ako laik nerozlišujem a neovládam. Akurát Cargo a ŽSR. Ale myslím, že podstatu myšlienky drvivá väčšina pochopila. :-)
Robím v sociálnej oblasti a pre väčšinu lailov je tzv. "sociálka" celý Úrad práce aj so Sociálnou poisťovňou dokopy. Ako povedzme podobný príklad.
"Úplne iná firma" ako uvádzaš, už som si myslel, že som tam uviedol Mcdonalds alebo Lidl. Hehe. :-)

Hej no snažím sa trošku ekologickejšie aj lacnejšie keď sa dá.
Najmä tento ako ja nazývam "blízky východ" po Margecany. Taktiež juh od Zvolena cez Rimba Sombu až po Košice a tiež na Kysuce a Považie chodím takmer vždy vlakom. Ale je to celkovo 50 na 50 s autom.
Tak poznáš túto oblasť. To je chválihodné asi?budeš podobný typ ako ja, alebo Heňo. (Ade.e.)
Mne zas až tak spomenutí nevadia. Kedže robím, kde robím ale zažil som aj ja nepríjemnejšie strety. Na druhej strane je zas s nimi aj sranda. Nedávno som zažil vtipné trio mužov v stredných rokoch z tohto etnika. A kedže plne vyťažovali mladú revízorku vo vlaku, ešte som asi najmä vďaka nim aj neplánovane a nečakane ušetril. :-)

No bordel okolo vodných je klasika aj na strednom Slovensku. Videl som to kadetade. Takže nie je to výlučne záležitosť Hnilca alebo Hornádu, ale určite je to tam najhoršie.

Verím, že to nebude také pesimistické ako uvádzaš.

Ade.e , 1 reakcia

Tymto hrebenom vela ludi neprejde. Par miestnych a este menej "hrebenovkarov" a absolutne minimum takych ako ty, ci ja, na jeden den.
Touto castou tohto hrebena som siel asi pred 10 rokmi a v oblasti Svinskej jamy, bolo znacenie velmi "svinske!. :)
Uz som bol rozhodnuty to vzdat a zist z hrebena, ale obisiel som najhorsi usek a stastne nasiel pokracovanie. Siel som dalej do Krompach. A uz som si povedal, ze nikdy viac, i ked nie primarne kvoli znackam.
Ale vyzera, ze teraz uz je to znacenie bezproblemove.
Pred 2 rokmi som siel aj okolo Hrobu banika, ale z Prakoviec, magicke miesto.
Chvalim ta za navstevu. :)

Matobee

Heňo díky za "tučný" koment. Veru tadiaľ nechodí nik obidvaja sme si to overili v praxi aj keď asi sme s tmý obidvaja rátali. Ty ešte v dobe keď nebola turistika v móde a ja teraz keď je. Ale táto oblasť zostáva tichá. Nuž nie je to SNPčka a podobné známe záležitosti.

Značenie bolo veru v poriadku. Asi minulý alebo predminulý rok obnovili značenie. Tak najmä značky ale aj chodníky pôsobili. Svinká jama ťa potrápila vravíš. Hehe. Ale zvládol si to.

Veru Hrob bol super ale myslel som si, že je ďalej od zančeného chodníka. Ak by bol asi by som ani nešiel ale bolo to 30 metrov. Súhlasím, aj mne sa tam veľmi páčilo aj v spojitosti zo západom slnka.

Svatopluk , 3 reakcie

Maťo, pekná cesta bohom zabudnutým krajom.
Južný Spiš a jeho mesta je pomaly sa vyludňujúca krajina.

Matobee

Sväťo díky za koment. Súhlasím s tebou ale optimisticky verím, že najhoršie časy má tento kraj, ale aj taký Gemer už za sebou.

Aj si sa zatútal niekedy do týchto končín? Alebo je to ešte len v pláne?
Síce viem, že je to už trochu "za hranicou" Tvojho najväčšieho záujmu, ktorým je Stredné Slovensko. :)

Ade.e

To vyludnovanie je na debatu. Lebo sice odchadzaju mladi vzdelani, resp. ostavaju v mestach, kde vystudovali, ale zato rodi sa vela deti z osad a tak by som povedal, ze je prirastok, nie ubytok, najma v strediskovych dedinach. Ale iste, su aj dedinky, kde sa realne vyludnuje. A najma oproti davnejsej minulosti spred Neznej.
No co je pozitivne, ze miestni nadsenci sa snazia zatraktivnit Hnilecku dolinu a robi sa tam vela akcii. Sledujem ich cez fb stranku Hnilecka dolina. Takze ako Mato pisal, asi to tam maju najhorsie za sebou. Ale su regiony ako SV, kde to je realne odsudene na zanik..

Pridaj reakciu

Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.