Búda Salaš pod Kýškami

Počas prechodu hlavným hrebeňom Veľkej Fatry sa dá kvôli nocľahu odbočiť z Ploskej na chatu pod Borišovom alebo niektorý zo salašov v jej okolí. Kto si nechce zachádzať, môže pokračovať po červenej smerom na Ostredok a využiť salaš pod Kýškami.

Poloha
Prevádzka
otvorený, bez hospodára
prameň v dolinke cca 80 m od salaša

Koliba sa nachádza priamo pri žltej turistickej značke schádzajúcej z rázcestia pod Kýškami do Vyšnej Revúcej. Jasne ju vidno už zdiaľky pri zostupr z Ploskej naľavo asi 60 m od rázcestia. Z opačného smeru salaš nevidno, treba po zostupe z Kýšok prejsť kúsok po žltej.

Zrubová stavba má z jednej strany plechovú, z druhej šindľovú strechu. Steny sú utesnené a zvnútra obité doskami - prefukovať by nemalo. Dverami sa vojde do jediného priestoru bez okien s podlahou z udupanej hliny. Popri čelnej stene je široká pričňa na spanie, pozdĺž bočnej užšia (ale rozpadávajúca sa). Na opačnej strane stôl a kovová piecka (vyzerá funkčná).

Voda je zachytená poniže salaša v dolinke hadicou z prameňa a napĺňa aj napájadlá pre zvieratá. Latrína nie je, pred kolibou je ohnisko. Asi 300 m smerom pod Ploskú sa nachádza maringotka zrejme obývaná pastiermi. V čase mojej návštevy nebolo vidno ľudí, len zopár psov bolo uviazaných okolo nej, takže som ju nebol skúmať.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …