Príbeh Amazonka

Vidím to ako dnes. Vyrazili sme v piatok nočnými spojmi, len aby sme už-už boli na mieste. Pred sebou sme mali takmer deväť dní pre seba. Deväť dní putovania prírodou, ale aj cez dedinky s krčmičkami, krajinou jaskýň, závrtov, priepastí a krásnych hôr. Pred nami bol Slovenský kras. Predpoveď počasia bola viac ako priaznivá, partia bola správne nadržaná a tak nebolo na svete sily, ktorá by nás zastavila.

Začínali sme v obci Ochtiná, vystúpili na hrebeň, pozreli si jaskyňu a potom pokračovali lesmi do Plešivca. Odtiaľ sme vyšli na Plešiveckú planinu a druhú noc sme spali pri napájadle pod Vlčím štítom. Planina nás fascinovala, ale my sme sa hnali krajinou ďalej. Zišli sme do obce Slavec a navštívili Gombaseckú jaskyňu. Potom sme autobusom prefrčali do Domice, prespali za asistencie pohraničnej polície v besiedke hotela a navštívili tretiu jaskyňu v poradí, Domicu. Cez Kečovo sme sa dostali do pravej krasovej krajiny a okolo vyvieračky cez škrapové lúky a dedinu Silica sme pokračovali až do Jablonského sedla na Sorošku. Nikto z nás doteraz nezabudol na famóznu fazuľovú polievku s údeným mäskom a to vynikajúce pivko. Pod nami bola celá Rožňavská kotlina s krásnymi historickými stavbami, avšak nás nohy niesli ďalej a drevená búda na lesnej ceste kdesi za Lúčanským jazierkom bola naším ďalším už asi šiestym hotelom na našej ceste. Ráno sme zbehli do Zádielskej doliny a po dohovore s chatárom sme nechali batohy na chate a len tak naľahko zbehli dokúpiť potraviny a nápoje do Dvorníkov. Do dvoch zavarovačiek sme natĺkli vari 20 vajec a tešili sa na večernú praženicu s hríbmi, ktorých rástlo okolo trasy neuveriteľne veľa. Ako nič sme vybehli do Hačavského sedla a po žltej značke sme sa dostali na Osadník. A tam sme ju stretli. A vravím vám, vidím to ako dnes.

Sedela na zemi opretá o strom. Batoh mala US-ku, ušitú navidomoči ručne zo starej celty, položenú vedľa seba, poťahovala cigaretku a smiala sa na nás. Plátenné nohavice, zelená košieľka o dve čísla väčšia, šatka na krku a vojenská bunda prehodená cez batoh. Na nohách ošúchané kanady a na tvári úsmev, ktorý si nás okamžite získal. Keď sa postavila, aby nám podala ruku, a keď pri podaní správne trampsky zahákovala palec, bola už naša. Mohli sme na nej oči nechať. Krátke tmavšie blond vlasy, postava ako zo žurnálu a veselé tmavé očiská, ktoré každému hľadeli priamo do očí. Stála tam ako strom v púšti, ako živá voda v oáze a my sme naozaj všetci ožili. A keď nám povedala, že putuje z Košíc naším smerom, tak sme ju okamžite pozvali pokračovať s nami do cieľa dnešnej etapy a to na táborisko k prameňu Zimná voda, kúsok za kopcom Orlia studňa. Prijala to veľmi rada. Z Osadníka je to k prameňu už len kúsok, ale ten kúsok zmenil našu partiu piatich „drsniakov“ s hrubým chovaním i zvykmi na bandu silno roztúžených, tokajúcich kohútov, predvádzajúcich sa ako jelene v ruji. Postavili sme prístrešky, nanosili drevo na večerný oheň, navarili praženicu s hríbmi a čaj s rumom, vytiahli gitaru a všetky hviezdy z celej oblohy sa zbehli nad nami, aby videli, ako to dopadne. Alena, tak sa nám prestavila, sa nedala ponúkať. Najedla sa s nami, aj čajíku si dala a kolujúcej fľaši sa tiež nevyhýbala. Hrali a spievali sme ako nebeský chór, boli sme úžasne vtipní, chechtajúc sa rozprávali sme neuveriteľné historky a Alena si to naozaj užívala. Lenže všetko má svoj koniec a keď Alena rozbalila svoj batoh a pod najbližší strom rozhodila spacák v celte, utreli sme si fúzy a odobrali sme sa spať aj my. O čom sa nám snívalo, nemusím hádam ani hovoriť.

Keď sme sa zobudili, oheň už zasa horel, Alena si opekala na palici kus slaniny a vôňa nám krútila našimi, zo včerajška zvesenými nosmi. Zbalili sme sa a podaktorí si veru aj vyčistili zuby, naštartovali sme včerajšiu náladu a vyrazili smer Úhornianske sedlo. Mali sme pred sebou posledný deň a poslednú noc, veď už zajtra prídeme do Dediniek a tam nasadneme do rýchlika a bude koniec. Alena kráčala medzi nami, veselo trepala piate cez deviate a nám sa zdala najrozkošnejším stvorením na východ od nultého poludníka. Prišli sme do Úhornianskeho sedla, zbehli kúsok dolu po vodu a pokračovali na Skalisko. Okolo piatej sme sa dostali na akúsi bezmennú lúčku pri chodníku a tu sme sa zasa utáborili. A história sa opakovala. Len niektorí to už vzdali a zdalo sa, že Alena si vybrala dvoch favoritov. Každý sedel z jednej strany a Alena bola ako kráľovná. Lenže, ako sa hovorí, kde sa dvaja bijú, tretí víťazí. V tomto prípade tým tretím bola samotná Alena. Zasa smelo rozhodila spacák asi šesť metrov od nášho tábora, šupla sa doň a zavolala: „Dobrú noc!“ A bolo vymaľované. O chvíľu sme boli v spacákoch aj my, len dvaja roztúžení kohúti sedeli pri ohni, podávali si fľašu s rumom a navzájom si „lízali rany“.

Nadišiel posledný deň nášho vandru a my sme v akejsi ľútosti nad návratom do civilizácie stratili silu či chuť driapať sa kopcami a tak sme po príchode do sedla Súľová odmietli trasu cez Smrečinku a namiesto tristometrového stúpania lesom sme zvolili únik po asfaltke do Hnilca. Všetci sme boli z toho akosi namäkko, len Alena hýrila vtipom, vymieňala si s nami adresy a sväto-sväte sľúbila, že príde za nami na potlach a že celkom isto pôjde s nami o rok na celý vander. Osobáčik nás odviezol do Dediniek, a pretože sme mali ešte pár hodín času do príchodu rýchlika, sadli sme si do krčmy nad priehradou, aby sme si po čase zasa dali pár dobrých pív a rozlúčili sa s Alenou, ktorá chcela pokračovať ďalej. Opreli sme batohy o stenu na terase a dvaja sme išli po pivo. Alena sa odobrala na WC. Keď sme prišli s pivom na terasu, Alena mala na stole vedľa nás rozložené nejaké veci z batohu a niečo si tam robila. A vtom sa to stalo. Na terasu prišli dvaja esenbáci. Alena sa okamžite otočila chrbtom k nim a začala sa rýchle baliť. Policajti prišli k nášmu stolu, zasalutovali a všetkých nás legitimovali. Ale všimol som si, že jeden z nich stále bokom pozoroval Alenu, čo robí. Alena si nahodila US-ku na chrbát a akoby nič sa brala z terasy preč. „Počkajte, slečna, vy ste tu s týmito chlapcami?“ Už som chcel povedať, že samozrejme, že je s nami, keď som počul, ako Alena hovorí: „Nie, ja som tu so sestrou.“ Prekvapilo ma to, ako aj všetkých ostatných, ale radšej sme mlčali. Esenbák ju požiadal o občiansky preukaz a Alena zložila batoh, suverénne siahla do kapsičky na vrchu, chvíľu tam čosi hľadala a potom hovorí: „Asi ho má sestra.“ Esenbáci si vymenili pohľad a hovoria: „Tak to pôjdete s nami za sestrou a my sa na ten preukaz pozrieme.“ Zobrali Alenu medzi seba a odchádzali. Hľadeli sme na to ako teľce a vôbec nič sme nechápali. Alena sa trochu otočila, s nervozitou a strachom v očiach sa pozrela na nás a iba máličko zdvihla plecia. Rozumeli sme tomu gestu úplne jasne. Esenbáci odviedli Alenu do auta na parkovisko pod terasou, chvíľu s ňou vnútri hovorili a potom jeden vyšiel von, zapol vysielačku a kamsi hlásil: „Práve sme zadržali hľadanú mladistvú chovankyňu z detského nápravného zariadenia Alenu..., narodenú... atď., atď. Tvrdí, že sa celý čas úteku túlala ako vždy sama po horách a popiera, že by sa nechala niekým vydržiavať, alebo že by sa živila prostitúciou. Hneď ju vezieme späť do zariadenia.“ Sedeli sme ako obarení, neschopní slova či skutku. Srdce nám zvierala ľútosť a nemohúcnosť. Potom ktosi hovorí: „Zahodila tu akýsi papier.“ Na zemi ležal kúsok papiera s našimi adresami, ktorý Alena ešte stačila zahodiť, aby nás nedostala do prúseru, aby zabránila nášmu vyšetrovaniu a aby sme mohli bez problémov odcestovať.

Alenu sme už nikdy nestretli a nikdy o nej ani nepočuli. Ale niekedy, keď sedíme pri ohni, tak si spomenieme radi na ten trampský sen, na tú štrnásťročnú Amazonku, tú krásnu Dianu, ktorá nás všetkých dokázala poblázniť a ktorá nás v ťažkej chvíli nezradila. A tak som po rokoch vytiahol tento príbeh na svetlo, pre spomienku a preto, aby som dokázal, že sme na Alenu nezabudli.

Veď hovorím, vidím to ako dnes.

Knižku Kapor Fatranský a iné príbehy od Bora Tomisa si môžete objednať cez elektronický formulár.

Autor ilustračnej fotografie: Palo "Axel" Gomboš

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …