Svet Na Chřiboch

Pohorie Chřiby sa nachádza na Morave, na druhej strane rovnomennej rieky v smere od Slovenska. Rozprestiera sa zhruba medzi mestami Otrokovice a Koryčany či Kyjov. Pre mnohých bude skôr známe tým, že v pohorí leží hrad Buchlov.

1 deň
Chřiby
studničky na trase
autom

V nedeľu 13.4. prichádzame do obce Osvětimany , kde parkujeme na námestí a pretože je ešte skoro, nemôžeme si dať žiadne štartovacie pivko, tak aspoň štamperlík z vlastných zásob a už aj vyrážame. Hneď z námestíčka sa po žltej značke vymotáme z obce a okolo domov stúpame nad ňu okolo lesného závodu. Otvorí sa nám scenéria krajiny Chřibov, stráne a lúky, a smrekové či zmiešané listnaté lesy, ktoré sa pomaličky začínajú zelenať. Chodník sa spustí do údolia Klimetského potoka a okolo rybníka s rybármi nás privedie do chatovej osady s veľkou chatou Radost, kde je asi aj možnosť občerstvenia. My sme však čerství dosť a preto pokračujeme okolo potoka do lesa a stúpame peknou lesnou cestou okolo studničky až k hradisku sv. Klimenta. Tu odbočuje zelená asi 200 m k hradisku. Na vyvýšenine sú odhalené základy starého hradiska, drevená kaplnka s knihou návštev a Gorazdoa zvonica s návodom na hranie pre starý chorál. Ignorujem návod na hranie chorálu a pretože som známy nevšedný a všestranný talent pre hru na netradičné nástroje, predvádzam hranie obojruč (viď foto) a zahrám na zvonicu Indiánsku pieseň lásky. Len skromne dodávam, že moja hra sa všetkým prítomným turistom strašne páčila. Všetci mali slzy v očiach, niektorí si aj trhali vlasy a psi sa trhali z remeňov.

Po tejto kultúrnej vložke sa vraciame na žltú značku a po nej pokračujeme stále lesnou cestou, až prekrižujeme asfaltku a červenú značku. A zasa lesom po žltej na zelenú, až prídeme k hradu Cimburk, ktorého vežu sme videli už z diaľky. Hneď si spomeniem na Tóna Zahradníka a tak nezodpovedne fotím to, ako prebieha (už asi 15 rokov) oprava hradu. Na samotnom hrade býva isté individum +2 + 3 psy. Tento „hradný pán“ predáva vstupenky na zrúcaninu (á 30.-Kč) ktoré ihneď premieňa na štamperlíky a tiež predáva v malom bufetíku rozličné osviežujúce nápoje. Už pri prvom pohľade na neho nám bolo jasné, že kúpeľňa na hrade asi nie je a podľa vzhľadu jeho svetra sme usúdili, že sa asi prikrýva niektorým psom. Na obhliadku hradu sme dostali zalaminovaného sprievodcu, vyliezli sme do hradu a po asi 10 minutách sme zasa triasli dolu. V bufete sme si dali jedno pivko, najedli sa a vrátili sa späť na zelenú značku. Po nej pokračujeme dobrou lesnou cestou až k altánku a chatke so studničkou U mísy. Tu sa napojíme na červenú značku a stúpame lesom až k skalnému útvaru Kazatelna. Bohužiaľ okolitý les už prerástol skalu a tak výhľad, ktorý sme dobre poznali, je preč.

Stále červenou značkou pokračujeme lesnými cestami a už začíname aj stretať pomerne veľa turistov, či už peších alebo na bicykloch. Kraj je na takúto turistiku ako stvorený. Stále míňame rozličné altánky či turistické prístrešky a pekné studničky. Cesta začína klesať do doliny a tu pri potoku Dlhá řeka dávame ďalšiu prestávku v prístrešku, ktorý by na noc prichýlil aj 6-8 turistov. Prechádzame na žltú značku, ktorá vedie dolinou potoka až k rekreačnému stredisku a tu sa opäť napájame na zelenú značku. Asfaltkou stúpame veľmi peknou krajinou okolo rybníka. Po asi 1,5 km opúšťa značka asfaltku a najprv rúbaniskom a potom lesnou cestou nás vyvedie až nad obec Osvětimany a dokonale spustnutými vinicami nás dovedie až do obce. Reštauračka na námestí je otvorená a tak využijeme možnosti nám ponúkané. Tí, čo môžeme, dávame si pivko a tí, čo šoférujú, iba kávičku.

Krajina je vhodná na turistiku aj pre rodiny s deťmi a pre cykloturistiku. Stúpania a klesania sú mierne, všetko je dobre značené a to nielen turistické trasy, ale aj všetky lesné cesty a skratky. Všade sú smerovníky s počtom km a orientácia je veľmi ľahká.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …