Komentár
K článku: Hláska na Kramárskom vrchu
nová témaK článku: Hláska na Kramárskom vrchu
nová témaPavel Forgáč k článku: Pešo zo Štúrova k Egejskému moru 1: Maďarsko No toto som mal už rozpísané rok :D. Nevedel som ako to napísať keďže klasicky by to bolo na veľa článkov. Tak som to potom vymyslel takto. Plus to medzitým dop …
+ 10 ďalších príspevkovK článku: Veličova kopanica pod Valingou
nová témaMatobee k článku: Kysuckými samotami Turzovskej vrchoviny Maťo veru, neznalého nástupištie M potrápi trošku. Ja som zas opačne v Makove a na Chate Kmínek nikdy nebol ale raz sa verím posuniem aj tam. Spomínam si na tvo …
+ 23 ďalších príspevkovDoxaD k článku: Stolické vrchy – Ostrá a Sinec Dnešný 53. ročník výstupu na Ostrú- paráda. Šli sme z Rim. Píly zelenou- bezproblémové značenie -do sedla Prieslopky, tam na smerovníku je chybne označená Koka …
+ 12 ďalších príspevkovMatobee k článku: Prístrešok Petrovka Prístrešok je vynovený. Išiel som dnes okolo. Hore na doskách sa dá aj spať.
+ 9 ďalších príspevkovPeter61 k článku: Nič je pre prírodu všetko Reťaz nebola spis.korzar.sme.sk/…/retaz-na…
+ 59 ďalších príspevkovSamuel Backady k článku: Chatka pod Strážovom zdravím vie niekto povedať či je stále otvorená? dik
+ 11 ďalších príspevkovSamuel Backady k článku: Útulňa pod Ostrým vrchom ani sa nečudujem ak sú informácie o permanentnom bordeli pravdivé
+ 10 ďalších príspevkovMartin knor k článku: Cerová vrchovina je pohorie s magickým hradom a skalným vodopádom. Pozrite si deväť najkraších túr v ňom Fiha, a to som si myslel, ze Cerovu vrchovinu celkom dobre poznam. Teda, s vynimkou Besianskej kotliny, kam sa uz roky planujem vybrat. Ale pridan este jedno ca …
+ 6 ďalších príspevkovSamkoh k článku: Najvyšší bod Pienin, jarný Vápeč, hrebeň Malej Fatry a výhľadová Martalúzka Pri poľskom Watrowisku máte zlý link.
nová témaK článku: Chatrč pod Hrádkom
nová témaDoxaD k článku: Vône jari: z Plaveckého Podhradia cez Starý plášť na Vápennú Pekné fotky, aj Maťkove:-)) a fajn článok.
+ 2 ďalšie príspevkyMarcel.c k článku: Turistov na Poľane napadol medveď dvakrát za sebou. Najhoršie bolo čakať na vrtuľník, báli sa, že sa vráti Naozaj výborný rozhovor k téme, pán rozprával s nadhľadom a triezvym uvažovaním. Vďaka za link, Rc..
+ 53 ďalších príspevkovMatobee k článku: Balkánsky trip 2023: Národný park Kiskunsági v Maďarsku Zaujímavé končiny Soňa. Dobre ste to vymysleli. Takéto prostredie je pre nás zo zeleného Slovenska veru exotika. Teším sa na pokračovanie. :-)
nová témaMaroš 1982 k článku: Z Podhorian do Horných Lefantoviec za históriou i tajomnými lesmi Tribeča Vau, tak toto som zhltol na jeden nádych. A pri čítaní prežíval akoby som tam bol. V pohorí, ktoré som mal celý život ako Nitrančan priamo za oknom, som bol veľ …
nová témaK článku: Okolím kúpeľov Nimnica I.
nová témaMisoB: TuristickaMapa.sk - fórum Aktualizácia Boli aktualizované priebehy TZT na mapy.dennikn.sk a výpočtové dáta pre službu HIKEPLANNER. Stav ku koncu apríla 2024. Ďakujeme za pomoc všetkým pr …
+ 3328 ďalších príspevkovPaliT k článku: Salaš Smrekovica Môžete niekto odmerať priemer tých rúr na piecke a priemer otvoru cez stenu? Tiež približné rozmery jednotlivých častí dymovodu, my by sme to v rámci OZ Sloboda …
+ 182 ďalších príspevkovMartin knor k článku: Chodník Pavla Jozefa Šafárika Nie tadeto. Porovnaj okolie Zahajnice v mape hikingu s mapy.cz. Aktualna trasa je na mape hikingu, ja som vsak siel podla tej druhej a asfalt som si predlzil o …
+ 14 ďalších príspevkov
Diskusná téma K článku: Verejná doprava a turistika (1. časť) - história
Diskusná téma K článku: Verejná doprava a turistika (1. časť) - história (strana 3)
Spomínam si na nejaký prastarý článok v Krásach Slovenska, kde Miloš Janoška popisoval ako býval v Žiline a keď chcel ísť na turistiku do Vrátnej, tak okrem samotnej túry bolo ešte potrebné prirátať aj trasu do Terchovej. Takže ak nemal šťastie na nejakého furmana, ktorý by ho vzal na voz, tak to znamenalo ešte dlhé kilometre v nohách navyše.
S verejnou dopravou je to dnes kadejaké. Uvažoval som o turistike s východiskom v Necpaloch s cieľom v Lipt. Revúcach (tam som chcel nechať auto) a previezť sa verejnou dopravou do Necpál, ale to je tak krkolomné, že som si to radšej vyhodil z hlavy. O nejakej cielenej doprave pre turistov radšej pomlčím. Opakom tohto trendu je hádam iba obnovenie vláčika do Plaveckého podhradia cez víkendy, tam sa aj v sobotu veru chystám.
Ja si ako decko pamätám že sme v 60-tych rokoch boli s rodičmi v Kvačianskej doline a viezli sme sa na autobusíku s "nosom" vpredu (asi Tatra 114).
A chcel som ešte spomenúť, že Julo Satinský v knižke Expedície spomína na autobus v sedle Burda.
Keď som išiel vlani Kvačianskou, videl som fotky autobusu na nejakom informačnom paneli. Ale ako to fungovalo, to si prisámbohu neviem predstaviť. Vraj v tom najstrmšom úseku bolo bežné, že cestujúci museli potlačiť.
rdbb: Je mozne, ze to bola iba V3S. Nie som pamatnik, takze iba reprodukujem, co som pocul v Kvacanoch a co som cital. Neskumal som ci islo naozaj o autobus.
Autobusová linka cez Kvačiansku dolinu sa síce spomínala na viacerých miestach, avšak nenašiel som žiadny relevantný zdroj potvrdzujúci jej existenciu, preto sa v článku o nej nezmieňujem. Ak sa jej existencia potvrdí, článok doplníme.
Len stručne k ostatnému, čo tu odznelo. Linka Banská Bystrica - Ružomberok bola skutočne koncesovaná už skôr, avšak v réžii súkromného dopravcu. Súkromníci prevádzkovali v medzivojnovom období rádovov viacej liniek než ČSD/ČSP. Problémom je, že je pomerne náročné dopracovať sa k vierohodným zdrojom o ich prevádzke, linky vznikali, zanikali a pomerne často sa menili. Komplexnejšie spracovanie činnosti súkromných dopravcov ešte len čaká na svoje spracovanie v budúcnosti.
ph: ja si veru nespomínam na linku autobusu z Kvačian do otvorenia novej cesty cez Matiášovce v r. 1986. Z Kvačian sa bez auta chodilo peši. Pre verejnosť bola len od(k) prvého ranného spoja k dispozícii služobná V3S so zakrytou korbou a lavicami pozdĺž (starším odvedencom známe počas ZVS).
Zážitok takéto cestovanie na celý život. No podobne ako studené autobusové prívesy či možnosť sa zviesť na mieste sprievodcu v RTO a ovládať stierač (deň detskej radosti :-). Či nakoniec v žel. vagónoch s pecou na uhlie atd. Ale dosť bolo spomienok.
Pekná práca. Dovolím si doplnenia, spresnenia čisto k uvedenému:
úvod: deľba výkonov verejná hromadná vs. individuálna automobilová je pre udržateľnosť dnes už určujúcou, nie iba výrazným prínosom. Že tak reálne nie je, je tristné.
v budovaní železnice v časoch Rak.-Uh. investične mali dosť silné slovo podnikatelia, politická moc bola viac koncesným úradom ako investorom (koncesne dokonca aj brzdou rozvoja, napr. spojenie RK-BB). Podobne mali veľké slovo mestá a všetci veľkí vlastníci pozemkov (čo tiež niekedy boli aj brzdou rozvoja). Ani geopolitické zmeny neboli nijak zásadnými, to skôr naopak len pri zániku prevádzky.
železnica bola proste výlučnou v doprave, tak sa aj celá infraštruktúra i v turistike odvíjala od nej (dobový realitný slogan: "škola a dráha v místě").
Podobne až do rozmachu indiv. automob. dopravy
bol vzťah turistika - verejná doprava iba nevyhnutným.
Úzkorozch. tratí by som ideou zaradil k samotným železniciam (nespájal s lanovkami). Nakoniec okrem techniky a koncesie mali podobný motív, ktorým prvotne nebola dopr. obslužnosť výhradne osob. dopravy. Až neskôr mali neskôr veľký význam i v turistike, samozrejme všeob. v osobnej doprave.
o systémovej dopr. obslužnosti možno hovoriť až od r. 1946, keď bola realizovaná až koncom 50-tych r.
autobus. doprava: napr. linka BB-RK bola koncesiou staršia, už od r. 1923. Za I. ČSR bol jej rozvoj naozaj silne orientovaný na "voľnočasové" aktivity, viac ako na dopr. obslužnosť obcí.
Spomenutý výpočet liniek do hôr nie je predimenzovaný, platil však len pár rokov do r. 1968, keď bola väčšina z nich už neverejnou. Konkrétne napr. N. Tatry, okrem doteraz existujúcich ostali do cca polovice 90-tych. r. len Železné, Jas. a Mošt. Kyslá. Iba bus z L. Hrádku na Č. Váh neviem, do r. 68 predsa obsluhovala PLŽ-ka až do L. Tepličky (aj keď ku koncu s verej. osobnou nie každý deň).
koordinácia & zmeny po N89: tá by mala mať výhradne platformu integr. dopr. systém so zákaznícky zaujímavou ponukou (súvis s úvodom). Ale to by nemohla absentovať dopr. politika, takže systém IDS ako švajčiarsky je v nedohľadne. Sme asi bohatší ako Švajčiari. Lebo primárny motív u nich pri jeho vzniku bolo šetrenie, oni vedeli už pred desaťročiami kalkulovať s externými nákladmu dopravy. U nás stále nie. Spomenutý (ne)súbeh výkonov bol proste ekonomickou realitou. Tá platí, síce v znamení komfortu v mierne pozmenej podobe, vo Švajčiarsku. Že sú aj vyspelejšie krajiny s horším prístupom (napr. Francúzsko mimo vlakov, autobusy v Pyrenejách i Alpách popoluškou), to iste nemôže byť argument.
Autorovi veľa zdaru v 2. časti. V boji s veternými mlynmi. Aj keď tými sme boli my všetci presadnutím do áut.
Pekny a zaujimavy clanok. Dnes uz tiez malokto tusi, ze autobus kedysi jazdil aj cez turisticky zaujimavu Kvačiansku dolinu, kym nepostavili cestu z Liptovskych Matiasoviec na Huty.
zastávku v Gaderskej doline si ešte pamätám. Fotili sme sa tam ako deti, lebo to už v tom čase bola rarita, že autobus chodí tak hlboko do doliny.