Komentár
Svatopluk k článku: Kolkáreň Drienčany Dobrá správa pre putujúcich týmto zabudnutým krajom. V Drienčanoch sú drevené sochy, možno od rovnakého autora ako Jánošík na Klenovskom Vepri.
nová témaSvatopluk k článku: Kolkáreň Drienčany Dobrá správa pre putujúcich týmto zabudnutým krajom. V Drienčanoch sú drevené sochy, možno od rovnakého autora ako Jánošík na Klenovskom Vepri.
nová témaSvatopluk k článku: Z Čierneho Balogu na Zbojská cez Obrubovanec, Kysucu a Klenovský Vepor Boro, veru tak, mám to rovnako ako Ty.
+ 3 ďalšie príspevkySvatopluk k článku: Národný park Muránska planina otvoril nový chodník k syslovisku Biele vody Ďalšie označené syslovisko je na JZ od Tisovca, na Suchých doloch.
nová témaLubo: Turistické značkované trasy Opravili sme chybu, ktora v niektorych pripadoch sposobovala naplanovanie trasy jednosmernym usekom v opacnom smere. Napriklad Klastorna dolina v opacnom smere …
+ 1922 ďalších príspevkovMatobee k článku: Okruh sviežozelenou jarnou Burdou Gusto díky za upresnenie. :-)
+ 7 ďalších príspevkovPaliT k článku: O útulniach a ich obnove s Paľom Timkom Aktualizujeme zoznam darcov, veľmi pekne ďakujeme! 25,- Jitka Brzáková 100,- Vladislav Stanko 1700,- Nadácia Ekopolis 8,- Katka Filipka 75,- Peter Kmeťo (spolu …
+ 181 ďalších príspevkovPeter61 k článku: Kto nás môže v prírode kontrolovať muž v sprievode psa, ktorý sa nachádzal mimo značeného turistického chodníka a to v období trvania sezónnej uzávery. tanap.sk/porusenie-pravidiel-…
+ 41 ďalších príspevkovK článku: Jaskyne Kremenie a Brložná diera, rozhľadne, Ondrašovské skaly a cyklovýlet Turcom
nová témaJana T. k článku: Via ferrata Megyer-hegy v skalách priamo nad jazerom na Zemplíne Krásne, zaujímavé miesta! Práve sme sa odtiaľ vrátili. :)
+ 5 ďalších príspevkovPeter61 k článku: Nič je pre prírodu všetko (odomknutô) .... V Tatrách urobili protest po tom, ako už dvaja manažéri odmietli Tarabovo prepúšťanie dennikn.sk/…/?cst=111e714abb4…
+ 62 ďalších príspevkovMartin knor k článku: Májový prechod Šípskej Fatry Pekne. Presiel som to uz cele, iba ta neznacena strecha na Cebrat od Z mi chyba. Obehal som co-to aj mimo chodnikov, kedze je tu vela paradnych bral.
+ 9 ďalších príspevkovMartin knor k článku: Bivak na Sklenárovej lúke Pred mnohymi rokmi som spal na Sk-Pl hranici a v noci sa cosi motalo nedaleko stanu. Tiez to slusne funelo, ale v tych dobach nebolo este o medvedoch ani chyru …
+ 2 ďalšie príspevkyMartin knor k článku: Pribudol náučný chodník Kurinecká dubina pri Rimavskej Sobote Ta dubina je ozaj paradna.
+ 3 ďalšie príspevkyV.v.l.a.a.d.o.o k článku: Okolím Krupiny - 1. Neznáme chodníčky Štiavnických vrchov Áno, jufema stojí a je vo výbornom stave.
+ 2 ďalšie príspevkyTomka k článku: Hláska na Kramárskom vrchu Anička, Heňo, Soňa, Martin, ďakujem za pristavenie.
+ 9 ďalších príspevkovAde.e k článku: Krížom cez Slovenské rudohorie (Kokava nad Rimavicou – Kopráš) Cize je na modrej TZT, hej? OK, dik. Ked som tade siel pred rokmi, tak to tam este nebolo.
+ 9 ďalších príspevkovMuska k článku: Salaš Obrubovanec Ten prameň sme si všimli keď sme šli okolo na bajkoch, chystáme sa ho ísť porobiť.. Vody je tam bolo dosť, len donesieme novú dlhšiu rúrku, aby sa dalo vyriešiť …
+ 162 ďalších príspevkovDaulagiri k článku: Tri Vody Prechádzal som okolo 1.5.2024, oddychoval a skrýval som sa tu pred silným slnkom. Prístrešok je pekný, na spanie len v núdzi, ale pred dažďom by mal ochrániť do …
nová témaDexter K k článku: Poľovnícka chata Vartáš Stav k 7.5. 2024 Terasa je stále na tom zle, treba opatrne cez ňu. Všetky okná sa dajú zavrieť. Aj okenice dať. Dve izby ideálne na spanie aj int. dvere sa dajú …
+ 10 ďalších príspevkovPeter61 k článku: Fjällräven Kaipak 28 a 38 – dva nenápadné batohy niečo aj o školských taškách closer.sme.sk/…/logo-polarnej…
+ 20 ďalších príspevkov
Diskusná téma K článku: Duel varičov: plyn vs. benzín
Diskusná téma K článku: Duel varičov: plyn vs. benzín (strana 2)
v dokumente 118 dní v zajatí Ľadu varili v kuse v stane na benziňáku. teda až som to správne pochopil. treba sa spýtať Barabáša ;)
no a hlavny argumen "za plyn" je znama hrozba pre benzinove hadicky
james.sk/forum_body.asp?pagei…
Lubo
karrimor.com/karrimor-folding…
pinguincz.cz/…/p-4055
Nuz, ja radsej volim cestu plyn + vymennikovy hrniec, idealne v sade, ktora riesi aj zavetrie:
hiking.sk/…/jetboil_minimo.ht…
hiking.sk/…/primus_spider_sto…
hiking.sk/…/kompaktny_usporny…
hiking.sk/…/varic_primus_expr…
hiking.sk/…/varic_s_hrncom_je…
A na zimu zimny plyn, napr. celkom dobry je Primus Wintergas, ktory ma aj nejako trochu inak riesene vnutro, nielen inu zmes.
... a tych prilezitosti na benzinak je potom zalostne malo. Najma ak som lemra leniva zimna chatova a fakt sa pri -10°C rvat do bivaku nebudem :-).
@ rast 08:58
noooo, testy varicov na spotrebu /cas varu a pod. sa obvykle robia za bezvetria.
Akurat MSR robi predvadzacky Windburnera s ventilatorom.
Este drobny chytak :
varice na pevny /tekuty lieh mali casy udavane pre 1/2 lt, abo tak dajak.
startovat benzinak v stane asi nie je dobry napad :-)
niektore benzinove varice maju regulaciu mnozstva paliva aj pri horaku, takze sa da lepsie regulovat spotreba/sila plamena.
bola to stredna bomba, nova, vydrzala na 4 esusy, priemer je 1/4 na esus, bola to voda, nie sneh. Varilo sa za vetra, takze to malo asi na to vplyv.
Takýto štart v stane by asi nebol úplne sejf:
No, Ferao et all. zasa dookola to iste.
Miso K. -) neboj sa, ono to zas pride. Hlavne ho nezapotrosit niekde v pivnici :-) Predopokladam, ze pri taboreni pri strazeni st varice nenosili denne horedole a na tento ucel je tekute palivo najlepsia volba- Moj MSR XGK sa naposledy previezol s Kosťom po Talkeetne r.2010.svts.sk/1504-denali/
Btw.aj Kosťo bol pri strážení orlov vystriedaný kamerami.
Zásoby technického benzinu este mam. Neskusal som naftu ani petrolej, aj ked trysku mam.
PaliT :
ano, vyrobcovia varicov zakazuju varit v stane. Samozrejme sa to bežne robí na plyne ( nedavno sa tak udusili Serpovia v Himalajach). Videl som kopu plamennych startov "benziňákov", ked tak citam toto forum, varit v stane s nimi je celkem vo hubu.
Viem si prestavit, ze spotreba PALIVA moze byt sakra vysoka:
aj na tej urovni 250 g/4 lt vody.
IMHO nezavisi to od volby plyn/tekute, ale od teploty, vetra a od zavetria.
Vid bod 4.
svts.sk/1346-bomby/
clanok je z r.2005, teda obchodne nazvy su uz pasé. Zavetrie furt vazi okolo 200 g.
Ked sme pred veeela rokmi rokmi chceli varit koncom decembra na Vareškovej priehybe, ohradky z kamenov nepomohli, vietor posfukoval vsetko, benzinaky aj plynaky.
dnes je monzost kupit lahky plynak ( do 100 g) do 20 € a to ratam iba standartne ponuky overenych znaciek.
"Povinne" varenie na Brncakurzoch pred chatou na stoloch sme zaviedli kvoli tomu, aj x ludi, ktori mali za sebou alpske 4000, himalajske treky a pod. neboli schopni uvarit v terene. Tyakze pokial nie je super slota, kurzisti si to mozu vyskusat /precvicit na stoloch pred chatou za zvuku skodoradostnych kecov z okna izby c.5. ("poziciam zavetrie za 2 €/h " a pod.)
Rast :
rozdiely vo vyhrevnosti plynu a tekutych paliv povazujem druhorade, podobne ako cena, ak porovname aj pohodlie, exhalaty, hmotnost varica. Ak ide o expadiciu, kde taham palivo na dva mesiace, to je ine kafe.
Odhad mnozstva plynu v kartusi je v terene vec odhadu/skusenosti.
Spaľovanie benzínu najmä na začiatku horenia je často spojené so smradom, ktorý človeku v uzavretom priestore môže zobrať apetít. Tiež mi vadilo, že varenie na malom plameni nebolo u niektorých benziňákov dobre možné.
Trochu ma šokuje tvrdenie, že vo vetre je jeden ešus čaju 1/4 bomby. Z čoho, zo snehu? 100gr bomba? Mne vydrží na predĺžený víkend typicky 50 gramov plynu, varenie ráno a večer.
Benzinovy varic som pouzival a nespozoroval som nejaku velku spotrebu paliva, obsluha bola bezproblemova a o nic narocnejsia, ako u plynoveho varica. Startovalo to rychlo, mozno taku 1,5 minuty, co je zanedbatelne. Spotreba bola mala, varil som na tom a susil si topanky a vobec s tym nesetril. Plynove bomby su oproti tomu dost drahe. Varic som nekupoval novy, takze ta investicia nebola ktovieako vysoka. Ked som mal plynovy varic, na strednej bombe som uvaril 4 caje na hrebenovke, bolo to dane trochu aj tym, ze fukalo a nemal som zavetrie, ale spotreba plynu bola tym padom vysoka, jeden caj (esus) tak vysiel na 1/4 bomby...
Podla mna najvacsia nevyhoda je to, ze je tazsi a vacsi ako plynovy a aj drahsi, inak ma skor vyhody, ako plynovy. Plyn nemozes skontrolovat, nevies, kedy ti dojde bomba, u benzinu sa pozries a vidis, mozes si ho naliat do PET flase a mat jednu malu nadrz k varicu a tam dolievat. Benzin je vcelku lahky.
Hehe, tusim sa mi mari, ze ako obet na ukazku varica si vybral prave mna.
A este aj ty si ostal prequapeny, ked som ti podal 30cm vysoky, nerozmontovatelny plastovy varic s narazenou bombickou.
Varic posluzil, ale ked sme chceli spravit ovsenu kasu pri -15 a vetre, tak mi dosla trpezlivost a kupil iny.
MSR Whisperlite mám 16 rokov. Úplne bezúdržbový a jednoduchý varič. Zažil iba naše kopce, pri -10°C bez problémov, no väčšinou mimo zimu.Používali sme ho často pri strážení orlov, ako jediný na prípravu jedla.Takže išiel aj 30 - 40 dní nepretržite za sebou, 3 - 4 krát denne. So spotrebou to nebolo zlé. Dôležité je správne natlakovať fľašu. Pred asi 3 rokmi sa mi pokazila pumpa, vymenená. Používam len technický benzín. Myslím, že mňa prežije a nie preto, že už viacej sedím v kancelárii :)
Na plastovom varici z Lidla :)
:-)
nemal si driemat 22.marca 2013.
A na druhy den , teda v So rano si ako varil zo snehu ?